2017. jan 18.

Anyának is, babának is kell a napirend!

írta: syeszter
Anyának is, babának is kell a napirend!

baby-165067_1280.jpgAnyaként nekem igazán két dolog volt, amivel meg kellett küzdenem. Az egyik, hogy nincs rend, a másik, hogy szétfolyt az időm, és magamra nem maradt semennyi belőle. Pedig az mindegyikünk érdeke, hogy én is rendbe legyek testileg és lelkileg egyaránt. Velem együtt nagyon sok kismama küzd azzal, hogy semmire sincsen ideje, szétfolynak a napok, rohan, kapkod, és még sincs ideje semmire, és már a nap is lement. Frusztrált, fáradt, és elege van. Ez egészen addig frusztrált engem is, míg el nem kezdtem megszervezni a napjainkat. Az elején talán eszembe sem jutott, hogy attól még, hogy itthon vagyok, igen is szükség van a szervezésre. Hiszen most már nem csak a magam idejét és dolgait, hanem rajtam kívül még két másik ember minden napjait is valamennyire koordinálnom kell.

Ami számomra újdonságként hatott, és sehol nem olvastam ezzel kapcsolatban még semmit, és ezzel kapcsolatban senki nem látott el jó tanácsokkal, hogy nem csak a gyereknek kell, hogy napi rendje legyen, hanem bizony anyának is. Apa napirendje adott a munkája miatt, de az itthon töltött idő megszervezése, és leghasznosabban való kihasználása, bizony az én feladatom.

Tény, az alap rendet a gyerek szükségletei diktálják. De azt már nem, hogy amikor a gyerek alszik, akkor én mit csinálok. Igaz, ha nagyon ki vagyok merülve, főleg ez az első időben volt így, amikor a gyerek aludt, aludtam én is. Ezt az értékes időt pedig sajnálom a házimunkára. És túl messze nem mehetek Noeltől, amíg alszik, mert hol 20, hol 30 percenként megébred, és még mindig nem minden alkalommal tud visszaaludni nélkülem.

Így a következőket gondoltam át, hogy ne őrüljek meg attól, hogy nincs időm semmire, és a gyerekhez vagyok kötve, és még ha alszik, sem vagyok szabad.

1. Legelőször felállítottam a saját prioritásaimat! Mi az, amit mindenképpen szeretnék elérni, megcsinálni egy nap, egy hónap, egy év, és az itthon töltött három év alatt.

2. Meg kellett hoznom azt a döntést – mert igen, ez is egy fontos döntés – ebben a három évben számomra Noel a legfontosabb. Az, hogy ebben a három évben mindig az életkorának megfelelő szükségletei ki legyenek elégítve maximálisan, még akkor is, ha ezzel az egész tág családdal szembe kell mennem.

3. Noel napirendjének a kialakítása, szükségletei szerint. Ez valójában egyáltalán nem egy nehéz feladat, egyszerűen oda kell rá figyelni, és már is tudom mikor éhes, mikor álmos. És valóban minden nap ugyanakkor. Tény hogy ez az első egy év alatt hol 6 hét, hol 12 hét után változott. De egy két nap, és át is álltunk az új napirendre. Pár napig újra komolyabb odafigyelést igényelt.

A férjem nagyon jókat mulatott rajtam, hogyan próbálok újra és újra rendszert találni a gyerek szükségletei között, de végül mindig elismert, hogy valóban van benne kiszámíthatóság. Érthető részéről, hiszen nem volt velünk egész nap, de azért nem esett jól, hogy így állt hozzá.

4. Ha a gyerek napirendje adott, jöhet a miénk is. Az enyémet úgy alakítottam ki, hogy délelőtt végzem a házimunkát. Most már Noellel közösen. Vagy játszik mellettem, vagy rosszabb napokon rajtam csüng, és ilyenkor kevésbé vagyok hatékony, de meglepően sok mindent egy kézzel is meg lehet csinálni. Még egy hete volt egy délelőtti rövidebb alvás ideje, amit nem tudtam vele vagy tőle megcsinálni, azt addig csináltam, amíg aludt. De a lényeg, hogy mindig csak egy dolgot ütemezek be egy délelőttre. Ha főzök, aznap nem takarítok, és fordítva. Dél körül ebéd. Most, hogy átálltunk a napi egy hosszabb alvásra, ez a kizárólagos "én időm". Blogolok, netezek, de úgymond semmi hasznosat nem csinálok! Noel ébredése után igyekszem újra letenni mindet és vele foglalkozni, játszani. Ebben azért vannak elcsúszásaim, amióta blogot írok. Nem szeretek semmit félbe hagyni, így nehezen élem meg, és frusztrál is, ha félbe kell hagynom. 18:00 körül van vacsora, és ha minden jól megy vacsi után jön az "apa idő". Amit vagy hármasban töltünk, vagy az alatt az idő alatt befejezem még azt, amit napközben nem sikerült. 20:00-21:00 között alszik el Noel. Az utána következő idő pedig a mi közös időnk Danival.

Ha tetszett, gyere vissza holnap is, innen folytatjuk:

Hogyan osztom be a házi munkát, és lettem úrrá a káoszon!

Kövess a Facebookon, ott további tartalmak várnak rád!!

Ez a cikk is érdekelhet: 

Kisgyerekes anya vagy? Nálatok mi a helyzet a házimunkával?

Anyának a rendrakás rutin feladat!

Szólj hozzá

gyerek anya gyerekkel gyerekekkel Lélek kuckó Eszti-téka