2017. már 03.

Képezz vésztartalékot! Elárulom, hogy miért!

írta: syeszter
Képezz vésztartalékot! Elárulom, hogy miért!

pexels-photo-207750.jpegMiért éri meg megtakarítani a mindennapokban? Tény, hogy sosem szerettem túlköltekezni magamat. Mindig tudtam, meddig ér a takaróm! Viccet félre téve, főiskolásként még nem voltam annyira tudatos, mint amennyire ma annak tartom magam. Már az ösztöndíjamból képeztem tartalékot, pedig elhihetitek, nem volt valami nagy összeg. De ha hó végén maradt, azt elkezdtem lekötni a folyószámlámon. Tény, akkor még megérte bankban a folyószámlán pénzt tartani. Idővel azonban kialakult a saját pénzügyi rendszerem, ami előre biztosította, és biztosítja a jövőben bekövetkező kiadásainkat!

Tehát az elején, ahogy már említettem, ha megmaradt pár tízezer forint a hónap végén, először csak úgy ott volt a folyószámlán, majd amikor már harminc ezer forint körüli összeg összegyűlt, lekötöttem. Nyilván a kamat miatt! A tudatosság ott kezdődött, amikor belevágtam a lakásvásárlásba, és hitelt vettem fel. Azt hiszem, akkor lettem igazán felnőtt! Felelősséget vállaltam magamért, és elköteleződtem a lakásom, és a bank felé. Ennek minden kötelezettségét vállalva! A döntést megkönnyítette, hogy albérletben laktam, és elegem lett abból, hogy más lakásának a hitelét én fizetem. Gondoltam, akkor inkább fizetem a sajátomat ugyanezért az összegért, és megvettem szeretett kis lakásomat Budapest belvárosában.city-1276910_640.jpg

Az évek alatt ez a vállalás sok mindenre megtanított! Hiszen egyedülálló voltam, és csak a saját fizetésemre számíthattam. Azt kellett beosztanom a hiteltörlesztő részletére, a rezsire, a mindennapi betevőre. Be kellett rendezni a lakást, otthont kellett teremteni az üres falakból, még ha csak magamnak is. Majd szembesültem azzal, hogy lakástulajdonosként vannak az életben nem várt kiadások. Itt lépett be a tudatos pénzkezelés az életembe. Azt mindig is tudtam, hogy most, hogy felnőtt lettem, és önálló keresettel és saját lakással rendelkezem, nekem nem fér az bele, hogy a szüleimmel fizettessek bármit. Tény, hogy azért nagyon nagy biztonságot jelentett annak a tudata, hogy ott állnak mögöttem, és bármi komoly gond van, akkor számíthatok rájuk! De ennek ellenére nem tekintettem rájuk úgy, hogy majd ők megoldják a mindennapjaimat én meg élek vígan és kényelmesen.

Az én pénzügyi rendszerem a következőképpen néz ki:graph-163509_640.jpg

Van az az összeg, ami a mindennapi kiadásokra kell (hitel, rezsi, kaja). Na, mondanom sem kell, hogy ezt mind nem fedezte a kezdő fizetésem, így nem egy, hanem két munkahelyen dolgoztam kb. 4 éven keresztül. Ebben az időszakban csináltam a másoddiplomámat is, így annak az összegét is elő kellett teremtenem. Úgyhogy heti három nap reggel 9-től este 10-ig dolgoztam. Így visszanézve sem bántam meg ezt a pár évet! Kitartó lettem, tartást adott, megtanultam eltartani magamat, és más lett számomra a pénz értéke, mert megdolgoztam érte, és így nem költöttem el olyan könnyen.

Ennek a két munkahelynek köszönhetően, viszont jelentős tartalékot sikerült felhalmoznom, amire minden esetben vésztartalékként tekintettem. Nyilván elmehettem volna belőle a Bahamákra is nyaralni, de ez kizárólag a jövőben bekövetkező nem várt, vagy nagyon is várt kiadások fedezésére van félre téve. Még amikor létezett betéti kamat, ennek az összegnek a kamatából rendeztem be a lakásomat. Ebből fedeztem végül az esküvőnk költségeit, és ebből finanszíroztuk a gyermekünk születésének extra költségit is. És íratlan szabály, de, amennyit elköltünk belőle, azt szigorúan vissza is tesszük, még ha részletekben is. De ez az én fejemben egy rögzült fix összeg, több lehet, de kevesebb nem! Különben hirtelen egyszer csak azt vesszük észre, hogy volt, nincs!coins-1726618_640.jpg

Amikor felvettem a hitelt, kötöttem lakástakarékot. Eredetileg arra szolgált volna, hogy betörlesztek, végül ez mentette meg a lakásomat és engem is a teljes anyagi csődtől, amikor a svájci frank hitelek törlesztő részlete annyira megemelkedett, hogy fizethetetlenek lettek. Ezt betörlesztve ki tudtam váltani a hitelt forint alapú hitelre. A fennmaradt összegből pedig felújítottam a lakásom fűtés rendszerétt, és kicseréltettem a bejárati ajtót.

Szintén a hitel miatt kellett kötnöm egy életbiztosítást. Gondoltam, akkor már legyen belőle valami hasznom is, és olyan konstrukciót választottam, aminek befektetési része is van. A 10 év leteltével erősen gondolkodóba estem, hogy fizessem-e még tovább, hiszen már így is egy elég szép összeget lehetne belőle kivenni, de végül úgy döntöttem, ez egy befektetés a gyerekeim jövőjébe. Amikor a felnőtt kor küszöbén fognak állni, nagyon jól fog jönni, hogy a taníttatásukat, az életkezdésüket meg tudjuk támogatni. Vagy ebből finanszírozzuk az idős korunkat. Majd meglátjuk!coins-1523383_1280.jpgHa van egy célkitűzésünk, amit szeretnénk megvenni, vagy ha szeretnénk elutazni valahova a nyáron, akkor arra külön gyűjtünk, és szigorúan az arra félre tett pénzt költjük rá el.

További izgalmas tartalmakat találhatsz a Facebook oldalamon!

Ez is érdekelhet:

Spóroljunk okosan!

Tudtad? 10 tipp, hogy a pénztárcánkat kíméljük!

5 tipp, hogy több pénz maradjon a zsebedben, és a környezetedet is védd!

Szólj hozzá

tervezés megtakarítás pénztárca barát Eszti-téka