2017. jún 14.

Otthon jártunk turistaként Celldömölkön

írta: syeszter

sunflower-1502357_640.jpgOtthon lenni turistaként eléggé érdekes felállás. Itt születtem, itt nőttem fel, azonban viszonylag fiatalon kerültem el itthonról a tanulmányaim miatt. Így már alig pár embert ismerek meg, na és engem sem állítanak meg ismerősök úton-útfélen. Így tényleg megvalósult az idegen vagyok a városban érzés, de az ismerős épületek és látvány mégis megadta az "itthon vagyok végre" érzést.

ducks-1114846_640.jpgElső este elmentünk sétálni. Sétánk célja a Téglagyári-tó volt, és annak megkerülése. Ez a tó a város közepén, vagy mondjuk inkább úgy, hogy a két település rész, Celldömölk és Alsóság között fekszik félúton. Annak ellenére, hogy mesterséges tó, még is igazi természetközeli élményt nyújt az idelátogatóknak. Rendezett part, amit növényzet ölel körbe. Bokrok, nádas és néhol ligetek teszik változatossá a tó partját,ahol fapadok és asztal nyújt pihenési lehetőséget. A tó népszerű a horgászok körében, de fürödni szigorúan tilos benne.er_10525616_10204228031718782_1507543504284627817_n.jpgSétánkat a fürdő irányába folytattuk. A tótól pár száz méterre található a Vulkán Gyógy- és élményfürdő, ami Celldömölkön a közelmúltban nyitotta meg kapuit. Szép, igényes, gondozott környezet, modern épület, ami mellett szálloda üzemel. Itt kicsit az volt az érzésem, hogy ez már nem is az a város, amit én ismerek. Az év bármely időszakában élvezheti a víz megújító, gyógyító hatását az idelátogató. Tehát, ha erre jársz, nem érdemes kihagyni a regenerálódásnak ezt a természet adta lehetőségét sem. Érdemes tudni, hogy a gyógyvíz mozgásszervi panaszok enyhítésére alkalmas. Porckopások, reumatológiai problémák, és derékfájdalmak esetén bizonyította hatását. Természetesen a gyerekekről sem feledkeztek meg a tervezők, gyermekpancsoló birodalom található a fürdő területén.er_vulknpark_1_2.jpgMásnap a Vulkán múzeum volt az úti cél. Noel alvásidejére időzítettük a múzeumlátogatást, így ő végigaludta az ott töltött időt, így mi kényelmesen tudtunk végigmenni a kiállítás termein. Bevallom őszintén, attól, hogy jártam ott, maga az épület továbbra sem tetszik. Hiába magyarázzák azzal, hogy azért így néz ki, mert egy vulkánt akarnak vele ábrázolni, engem nem sikerült meggyőzniük. A kiállítás, viszont lenyűgözött! Várakozáson felüli volt a profizmus. A jegy tartalmazta a tárlatvezetést is, így nem kellett gondolkodnunk mit látunk, mindenről részletes ismertetést kaptunk. Kérdéseinkre is készségesen válaszolt az idegen vezetőnk. A legmodernebb eszközökkel és technikákkal mutatják be a vulkánok működését Földünkön, valamint a naprendszerünk bolygóin egyaránt. Nehéz elmesélni, erre tényleg azt tudom mondani, hogy ezt látni kell!

Csütörtökön délelőtt a piacot jártuk be. Szintén kihagyhatatlan, ha valaki itt jár, a piaci forgatag, ahol szinte minden kapható! A belvárosban a Nagyboldogasszony templom előtti téren található a kirakodó vásár, és folytatódik a főút túloldalán a régi piac helyén, ahol zöldség és gyümölcs vásáron értékesítik áruikat a helyi termelők.13680763_10209797574273865_6630760231415204848_nMi mással is fejezhettük volna be a celldömölki turistáskodásunkat, mint azzal, hogy megmásztuk a Ság hegyet? Noellel és az unokahúgaimmal délutáni sétára indultunk. Bori szerint, azért biztonságos  ma már a Ság hegy, mert a vulkán, amiből kialakult, már tönkrement. A múzeumban hallottak után egészen más szemmel néztem, ezt az 5 millió évvel ezelőtt még működő vulkanikus tanúhegyet. A gyermekkorom óta jól ismert sziklák, formák, mintázatok új értelmet nyertek.

A hegy 1908-1957 között bazaltbányaként működött. Gyakorlatilag a fél hegyet elhordták, de ma talán nem lenne ennyire látványos, ha nem bányásszák ki a krátert. Érdemes tudni, hogy a fentebb említett múzeum Vulkán túrákat indít a hegyen. Az ELTE geológus hallgatói rendszeresen keresik fel ezt az egyedül álló hegyet a terepgyakorlataik során. Amiről még szintén híres ez a kis hegy, az nem más, mint Eötvös ingája, amivel a feltaláló itt végezte az első szabadtéri gravitációs méréseket. Eötvös egyik ingáját a Vulkán múzeumban tekinthetjük meg.

A hegy természeti szépségének köszönheti, hogy közkedvelt esküvői fotózás helyszíne a településen hazasodók körében. A mi legjobb esküvői fotóink is itt készültek!

10608907_868081699876715_1050991127_n
A kráter felé vezető úton…

10622104_868081756543376_1361329098_n
A régi bazaltbánya oldalában

Legyél Te is az Eszti-téka közösség tagja! Lájkold a Facebook oldalam, és lépj be a közösségbe!