2020. máj 27.

Csak 60-70%-os ez a gyerek? El ne hidd!

írta: syeszter
Csak 60-70%-os ez a gyerek? El ne hidd!

mathematics-2640219_640.jpg„Ha kedves, cserfes, okos – és az óvoda által is annak tartott – kislányunk iskolába megy, semmiképpen ne higgyük el a tanítónak – az iskolának – novemberben, hogy a gyerek 65 vagy 73%-os. Továbbra is tekintsük 100%-osnak! Ne higgyük el, hogy a képességei gyengék! Egyáltalán: milyen képességei? A nyolc intelligenciafajtából melyikre gondolnak? Netán az értelmi intelligenciára? Valószínűleg, mert az iskolában csak arra vetül némi fény. De akkor megint felmerül a kérdés: az értelmi intelligencia tíz faktorából melyik gyenge szerintük? Valószínűleg az a kettő, amit az iskola egyáltalán foglalkoztat és mér: a lexikális memória és a matematikai készség. Tényleg elhiszi a szülő az iskolának, hogy a nyolc intelligenciafajtából csak az az egy fontos, ráadásul annak az egynek a tíz faktorából csak az a kettő a fontos az életben, amit az iskola mér? Hát ne higgyük el!” Olvashatjuk az idézetet Dr. Vekerdy Tamás: Jól szeretni című könyvében.

Azzal ma már senki sem vitatkozik, hogy a poroszos oktatás nem a legoptimálisabb, és igazán nagy kihívást okoz az oktatás minden szereplőjének, mivel megfosztja a gyerekeket attól, hogy saját képességeikre építve tanulhassanak.  

Ma már pontosan tudjuk, hogy minden gyerkőcnek eltérő ütemben fejlődnek az alapkészségei. Ez igaz az iskolába kerülve is, viszont ott már nem marad idő a gyerekek fejlesztésére, tetszik, nem tetszik, teljesíteni kell.

De mi van azokkal, akik még ebben-abban le vannak maradva társaiktól?

Nagy valószínűséggel lemaradnak a tananyag elsajátításában, és ez nem csak nekik jelent hátrányt, hanem a pedagógust is újabb kihívás elé állatja, mert innentől már jóval nehezebb fenntartani a diákok figyelmét. Elkalandoznak, zavarják az órát, mert unatkoznak, aminek következtében mindenki számára romlanak a hatékony tanulás esélyei.kids-1093758_640.jpg

És ebben hozza az igazi áttörést a Darts Matek a matematika oktatás területén. Ahogy Vekerdy is írja, a lexikális memória és a matematikai készség azok, amikkel a gyerekeknek rendelkezni kell, hogy sikeresen vegyék az oktatás kihívásait. Az órai keretek között ezek fejlesztésére sajnos nincsen lehetőség. De a Darts Matek pont ezeket fejleszti, úgy, hogy közben a gyerek válláról leveszi annak a terhét, hogy matekozni kell, és így játszva tanul, fejlődik.

Ahogy az előző két cikkben, úgy most is teszteltettem a programot. Ha azokról lemaradtál, itt elolvashatod, mit mondtak a gyerekek, és a szülők a program tesztelése után.

Most matematikát oktató pedagógusokat kérdeztem meg. Íme, az ő tapasztalatuk a Darts Matekról:

„Hát ez marha jó!  A szektor puzzle a legjobb!!! Kipróbáltam, tök jó! Felsőben tanítok, ott is lehet jól használni, de alsóban király. Jó, hogy lehet állítani az időt, mert így nem tart végtelen ideig a játék. Óra elején bemelegítésnek 7-8. osztályban is el tudom képzelni.”

„Számomra ez inkább játék, de valamilyen szinten, főleg a számolós játék, egyfajta logikai fejtörő. Az biztos, hogy élvezetes és szórakoztató. Tetszik a sokféle beállítási lehetőség, ami miatt a kombinációs készséget is fejleszti.

Nagyon sok pozitívuma van:

 - Használható egyénileg is, és csoportosan is.

- A logikai készséget mindenképpen fejleszti, és ennek igen nagy hasznát látják a gyerekek, főleg a kombinatorika és a valószínűség számítás témakörökben. Az első néhány játék pedig a memóriát és a logikai készséget is fejleszti, miközben magával a darts játékkal ismertetnek meg.

- Egyértelműen jelzi a rendszer, hogyha valamit rosszul csinál az ember, illetve azt is, amikor teljesítette a feladatot.

- A gyerekek megszokott terepen mozognak, mert sokféle számítógépes játékot ismernek, viszont ha ezzel játszanak, mindenképpen a matematikát gyakorolják.

- A feladatok, illetve játékok elég különbözőek, így minden korosztály megtalálja benne a neki megfelelőt.”10l.jpeg

És zárásként hadd osszak meg veletek egy interjút egy olyan, harmadikasokat tanító pedagógussal, aki már a gyakorlatban is szerzett tapasztalatot a programmal kapcsolatban:

Az iskolában hogyan került bevezetésre a Darts Matek program?

Intézményvezetői javaslatra októberben Székely Penge Pál a híres darts bajnok egy workshopon mutatta be az érdeklődőknek a játékos alapú oktatási segédeszközt. Nagymértékben felkeltette a gyerekek érdeklődését, hogy a magyar bajnok személyesen ellátogatott hozzánk. Minden gyermeknek felejthetetlen élményt nyújtott, hiszen még autogramot is osztott nekik.img_9853l.jpeg

Milyen volt a fogadtatás a pedagógusok részéről?

Örültem, hogy megismerhettem a Darts matematika módszerét, manapság egyre nehezebb a tanulókat motiválni.

Pedagógiai munkám során fontos számomra a megújulás és az, hogy fel tudjam kelteni a gyermekek érdeklődését. Az új dologok jó hatással vannak a gyermekre és pedagógusra egyaránt.

Mit szóltak hozzá a gyerekek?

A gyerekek világához közel áll a program, mert ők már digitális világban nevelkednek, ezért külön örülnek, hogy a számítógépeken játszhatnak, és így szinte észrevétlenül tanulnak.

Hogyan, mire használják konkrétan a programot?

A diákok alap matematika képességeinek fejlesztésére, a matematikaoktatás színesítésére, fejben számolás gyorsítására, alapműveletek gyakorlása, logika, gondolkodás fejlesztésére. Ugyanis ez játékosan és interaktív módon, gyakorlatiasan, szabad tanulási környezetben fejleszti a diákokat.

Hogy néz ki most egy tantermi matek óra a Darts Matek használata óta?

A fejben számolás gyorsabb lett a gyermekeknél, ami azért is örvendetes, mert ez ma már inkább háttérbe szorul. A mai, digitalizált világban erre szerintem nagyobb figyelmet kell fordítanunk a matematika oktatás során. Logikus gondolkodásuk, memóriájuk sokat fejlődött. Szorzótábla ismeretük is biztosabb lett.

A jelenleg megváltozott helyzetben tudták-e hasznosítani az online oktatásban?

A program készítői lehetővé tették, hogy ingyenesen elérhető legyen a távoktatás ideje alatt. Az oldalukon megtalálható a Darts Matekhoz tartozó játékleírás és használati útmutató, korosztályonként csoportosítva. A tanulók matematika házi feladatuk mellé ajánlásként kapnak Darts feladatokat.

Sőt facebookon is elérhető, ahol oktató videókkal további segítséget adnak. Jó dolog, mert ebben a kényszerhelyzetben, bezártságban egy hasznos játékos tanulási lehetőséget kínál a tanulók számára.

Hozott-e érezhető javulást a gyerekek matematikához való hozzáállásában?

Mi ebben a tanévben sokszor használtuk a programot, azt tapasztalom, hogy a gyerekek azóta szívesebben állnak neki a matematikai feladatoknak. Biztosabb a tudásuk, így nem félnek a matematikától annyira. Nem kell őket annyit biztatni, motiválni. Az iskolában rendezett bemutatón is ügyesen szerepeltek, még a gyengébb képességűek is. Az első bemutatóra a jobb képességűek közül válogattunk gyerekeket. A másodikon közvetlenül a bemutató előtt kérték a program terjesztői, hogy most a gyengébb képességűek jöjjenek. Tele voltam szorongással, hogy a sok idegen előtt hogy szerepelnek, de számomra is meglepődést hozott, hogy a gyengébb képességűek is ügyesek voltak. Nem csak a zseniknek szól a program.

És a teljesítményükben?

A mi iskolánkban két teszt kitöltését kérték a gyerekektől a Darts program szerkesztői. Mindkészter ugyanazt a felmérőt kellett megírni, az egyiket a használat kezdetén, a másikat egy hónap elteltével.

A két felmérő között eltelt 1 hónap nem számít hosszú időnek a pedagógiában, de a második dolgozatnál így is minden szempontból pozitív változás volt tapasztalható. Az első mérés osztályátlaga 76%, a másodiké 83% lett. A második felmérő minden feladattípusánál mérhető javulás állapítható meg, legnagyobb emelkedést, 20%-ot a számpiramis megoldásánál találtam.

Egy tanév használata után már a teljesítményükön is meglátszik, sokkal gyorsabban tudnak fejben számolni, pontosabb műveletvégzésre képesek. Jobbak lettek a matematika tantárgyi érdemjegyek a tanév végén az előző évihez képest.

 

Ehhez én már csak annyit tudok hozzá tenni: DARTS MATEKOT minden iskolába!

A képre kattintva indul a program, próbáld ki te is:

74234809_2624342894312832_295936960524976128_o.jpeg

A cikksorozat első két része: 

Így lesz hasznos időtöltés a kütyüzési idő

Innovatív online matek a szülők szemével

 

Ha tetszett, ne felejtsd el megosztani! :)

 

Legyél Te is az Eszti-téka közösség tagja! Lájkold a Facebook oldalam, és lépj be a közösségbe!

Kíváncsi vagy ki van a blog mögött, kövess az Eszti-téka Instagram oldalán!

Szólj hozzá

matek darts szponzorált tartalom Eszti-téka onlin oktatás dartsmatek