2020. nov 22.

Kudarcmentes iskolakezdést minden gyereknek!

írta: syeszter
Kudarcmentes iskolakezdést minden gyereknek!

pexels-andrea-piacquadio-3755511_2.jpgMinden anya rémálma, hogy egyszer a gyerekével kapcsolatban valaki azt mondja, hogy nincsen minden rendben. Teljesen mindegy, hogy magzati korban, a születést követő órákban, vagy óvodáskorban hangzik el, ezt a mondatot NEM akarjuk hallani. De miután elhagzik, nem mindegy, mit kezdünk vele. Kinek-kinek más és más ideig tart feldolozni, majd lépéseket tenni annak érdekében, hogy mielőbb kiderüljön, mi a baj. Egy dolgot mindannyian tudtunk, minél korábban cselekszünk, annál hatékonyabban lehet segíteni, mert a korai fejlesztés aranyat ér. De merre induljunk el? Kit keressünk, ha baj van? Ennek a kérdésnek a megválaszolásában szeretnék segíteni nektek az új cikksorozatommal! 

Amióta a Miadele.com oldalt koordinálom, olyan remek szakemberekkel ismerkedtem meg az oldalnak köszönhetően, hogy úgy éreztem, muszáj megosztanom veletek az általuk kínált megoldásokat sokunk problémáira. Ez adta az ötletet, hogy indítsak egy cikksorozatot, ami kapaszkodót adhat bárkinek, aki azt a bizonyos fenti mondatot hallja a gyerekével kapcsolatban, és az itt olvasottak alapján rögtön tudja, hol keresse a segítséget, értékes heteket, hónapokat vagy akár éveket is megspórolva ezzel! Fogadjátok szeretettel!

A cikksorozat induló első részében Pincz Petrát és az ő munkáját mutatom be, aki az Áthidaló Iskola Előkészítő Program ötletgazdája és tulajdonosa, valamint szakmai koordinátora. workout-1931107_640.jpg

Milyen problémákkal lehet hozzátok fordulni?

Hű, hát hosszasan tudnám sorolni, milyen gondokkal keresnek minket a szülők. Tanulási nehézségek, magatartás problémák, lemaradás a mozgás- és beszédfejlődésben. Illetve amikor már konkrét diagnózist kaptak és a fejlesztési módszer meghatározása a cél, tehát mondjuk ADHD, diszlexia, stb esetén.

Milyen korosztályal kereshetnek benneteket?

Három hónapos kortól egészen 18 éves korig fogadjuk a gyerekeket.

Mire figyeljen a szülő? Mikor gyanakodjon, hogy baj van és keresni kell az okát?

Nagyon nehéz erre pontos választ adni, hiszen számtalan területen lehet elmaradása a gyermeknek. Sokszor a szülő csak azt veszi észre, hogy „nem olyan, mint a korabeli gyerekek’, vagy hogy „mindent másképp csinál, mint a testvére”. Amikor pedig már a pedagógusok, szakemberek is jeleznek, azt mindenképp érdemes komolyan venni.

Hogyan kerülnek hozzátok a családok?

Leggyakrabban személyes ajánlással, tehát a gyermek pedagógusa, a szülő ismerőse vagy családtag ajánl minket. Persze akadnak olyanok is, akik az internetet böngészve találnak ránk.

pexels-cottonbro-3662630.jpg

Ti milyen vizsgálatot csináltok? Mit jelent a komplex vizsgálat a ti esetetekben?

Először is különbséget tennék az Áthidaló Program felmérésre és a komplex vizsgálat között. Az Áthidaló keretein belül kizárólag a nagycsoportos gyerkőcök képességeit mérjük fel célzottan. Egy komplex vizsgálat pedig nálam 3 nagy részből tevődik össze: mozgás, beszéd és kognitív területek. Ezen területek felméréséhez használom többek között a Komplex mozgásterápia, a TSMT, a NILD Tanulási Terápia, a Tanulási Coaching, a GOH-GMP Beszédpercepciós diagnosztika tesztjeit, és persze a saját Áthidalós felmérésünk anyagát is. Mindig a gyermek életkorától és a probléma típusától függ, hogy hogyan válogatom össze a szükséges teszteket. Emellett pedig gyógypedagógus, logopédus, pszichológus és más kollégáim is a segítségemre vannak, ha a szülővel történt előzetes beszélgetés alapján a felmerülő probléma az ő kompetencia körükbe tartozik. Először megtörténik a szülővel az anamnézis felvétele. Ezután következnek a feladatok és tesztek, melyek a gyermek aktuális állapotát fogják tükrözni. Ezt azért fontos hangsúlyoznom, mert előfordul, hogy a gyermek fáradt, éppen nincs kedve velem „játszani”. Lehetséges, hogy egy másik napon, másik alkalommal teljesen más képet mutatna magáról. Végső esetben, ha többszöri próbálkozásra sem sikerül a feladatokat elvégezni, visszahívom a családot egy másik napon. Megesik, hogy a vizsgálatot több részletben, több napon végezzük el.

A vizsgálat után miben tudtok segíteni a gyerekeknek?

Szerencsére elég sokféle fejlesztő és terápiás módszer létezik, amik közül válogathatunk. A vizsgálat után meghatározzuk, hogy melyik lenne a legalkalmasabb a gyermek életkorát, problémáját és persze az anyagi lehetőségeket figyelembe véve. Amennyiben más szakember, vagy adott esetben szakorvos segítségére van szükség a fejlődés érdekében, azt is mindig elmondom a szülőknek. Van olyan gyermek, akinek néhány hónap fejlesztés elég, és olyan is, aki évekig jár hozzánk.pexels-lukas-296301.jpg

Iskolakezdés előtt tartatok iskola-előkészítő programot. Mikor érdemes ilyenre elvinni az iskola előtt álló gyerkőcöt?

A legjobb az, ha a nagycsoport elején szeptemberben-októberben, vagyis az iskola előtt 1 évvel kerül hozzánk a gyermek. Ilyenkor bőven van még időnk, nem kell kapkodni, és az esetleges lemaradásokra is biztosan időben fény derül. Minden évben indulnak iskola előkészítő csoportjaink januárban is, ezek hasonlóan a szeptember-októberi csoportokhoz 8 hónapos tematikával futnak. És indítani szoktunk még májusban egy 4 hónapos intenzív csoportot a „későn ébredőknek”, de olyankor mindig tisztázzuk a szülőkkel, hogy sokkal több feladatot kell majd otthon elvégezniük és nem tudjuk ugyanazt az eredményt garantálni, mint amikor szeptembertől májusig rendszeresen és fokozatosan tudunk haladni az anyaggal.

Hol érhető el ma az országban az iskolaelőkészítő programotok? 

Most ugye 42 helyszín van, de januártól Zuglóban lesz a 43. Ezen a weboldalon mindent megtaláltok, Itt van térképes kereső is: www.athidalo.com 

 

Ha tetszett, ne felejtsd el megosztani! :)

 Legyél Te is az Eszti-téka közösség tagja! Lájkold a Facebook oldalam, és lépj be a közösségbe!

Kíváncsi vagy ki van a blog mögött, kövess az Eszti-téka Instagram oldalán!

 

Képek forrása: pixabay, pexels

 

Szólj hozzá

gyerek tanulás baba óvoda fejlesztő mozgás gyerekkel alternatív gyógymód gyerekekkel fejlődik gyerek idő Eszti-téka tanítsuk meg