2022. feb 18.

Eltérő fejlődésű a gyerekem, a sokk és ami utána következik...

írta: syeszter
Eltérő fejlődésű a gyerekem, a sokk és ami utána következik...

 pexels-allan-mas-5622345.jpgA kálváriánk nem most kezdődött, az oviban kiütközött, hogy a nagyobbik kisfiunk nem minden helyzetben működik úgy, ahogy az életkorának megfelelő lenne. Felkutattam az ország legjobbjait a számára, hogy kapjunk valami támpontot, hogy mégis mi a gond, merre induljunk, van-e megoldás. Mert tudom, ha baj van, a korai, időben elkezdett fejlesztés csodákra képes, ami a gyerek egész későbbi életére kihat.

Igen, ez a cikk emiatt íródik. Ha szülőként jelzést kapsz az ovitól, vagy te magad úgy érzed, nem biztos, hogy minden oké a gyerekkel, ne állj ellen! Igen, mellbevágó, amikor valaki azt mondja a tökéletes gyerekedről, hogy valami nem oké. De járj utána! Sajnos sok szülő a homokba dugja a fejét és évek telnek el, amire, például az iskolában, kap olyan jelzést a szülő, hogy az első évet meg kell ismételni, vagy, hogy a kedves anyuka vigye pszichológushoz a gyerekét, mert valami nem stimmel vele... és sorolhatnám. Előzzük meg az ilyen helyzeteket, amelyekben értékes évek vesztek el, amikor még HATÁSOS segítséget kaphatott volna a gyermek. Sosem késő, de a korai fejlesztés pótolhatatlan!

Milyen probléma körű gyerekeket nevezünk eltérő fejlődésűnek?

  • ADHD, hiperaktivitás, figyelemzavar
  • Megkésett mozgásfejlődés
  • Megkésett beszédfejlődés
  • Tanulási zavarok, részképesség gyengeség
  • Központi idegrendszeri sérülés (CP)
  • Regulációs zavar
  • Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségek (BTMN)
  • Autizmus spektrum zavar

Ne érezd azt, hogy stigmatizálják a gyerekedet! Ez nem stigma, ez egy állapot, ami fejlesztéssel, segítséggel orvosolható, hogy később ne legyenek tanulási nehézségei, vagy könnyebben vegye az akadályokat.

Szülőként így segíthetsz magadon és a gyerekeden:

  • Nézz szembe a problémával:sírd ki magad nyugodtan, ez mindenképpen egy sokkszerű felismerés, ha úgy tetszik, egy gyászfolyamat, aminek az első fázisa a tagadás. De ne engedd meg magadnak, hogy elnyomd, a gyereked érdekében szembe kell vele nézni. Ha nem megy, kérj segítséget! Nagyon sok szülő itt elakad, és ezzel a gyerekeik fejlődését késleltetik.
  • Elfogadás:ha elfogadtad,és szembenéztél vele, akkor tudsz elkezdnei megfelelő segítséget keresni a gyereked számára.
  • Cselekvés:Elindul a gépezet, megkezdődik a gyermek felmérése, és ezáltal eljuttok olyan szakemberhez, aki a gyermekednek tud segíteni.
  • Elkezdődik a gyeremeked fejlődése, és ezáltal a te lelked is gyógyul mother-2605132_640_1.jpg

Na, de térjünk vissza egy kicsit a mi esetünkhöz, szertnék segíteni azzal, hogy elmesélem.

Szóval jött a jelzés. Hazáig bőgtem a kocsiban, alig láttam vezetni, miután az óvónő azt mondta, nem tudja mi, de valami nem oké a gyerekkel. Ezután engem nem lehett leállítani. Tudni akartam mi a gond. Már korábban is gyanakodtam, hogy nem úgy fejlődik, ahogy kellene, de mindenkitől azt kaptam, hogy paramami vagyok, és nincs a gyereknek semmi baja, ne lássak bele olyat, ami nincs, mert ezzel ártok a gyereknek. Nyilván, ilyen támogatottság mellett elnyomtam a “megérzésem” és nem vittem el félévesen Dévényeshez. Azóta is bánom! De most nem hagytam magam, végül egy komplex felmérésre vittem, ahol kiszűrték, hogy egy csecsemőkori reflex nem fejlődött vissza nála, ezért izeg-mozog állandóan, mint a sajtkukac, és minden viselkedési problémának lehet ez az alapja, és okozója, de nem zárhatjuk ki, hogy lehet emögött még valmi más is. De előbb oldjuk meg ezt a problémát és utána meglátjuk, mi van még a háttérben, ha van.

Így 5 évesen vittem Dévényeshez, mert renyhék voltak a szájizmai, ezért a beszédhiábájának a kezelésére a logopédus kevés lett volna.

Mentünk oszteopatához, aki sikeresen helyre tette ezt az úgynevezett galant reflexet - ne kérdezd, hogyan - de egy este, amikor birkóztak a fiúk az ágyban, felkiáltottam, hogy az ilyen helyzetekben megszokott abnormális mozdulatsora megszűnt! (Igen, ennyire szembetűnő volt, miután a fejlesztő pedagógus megmutatta, hogy: Na, ez az a mozdulat sor, ami nem oké.)

Elkezdtük a TSMT tornát, hogy fejlődjön az idegrendszere.

Most már jár logopédushoz, ahol szépen halad.

És igen, még egy évet marad a nagycsoportban, mert szüksége van még időre, hogy mindenben utolérje a társait és ne kurdarcok egész sorozatával kezdje az iskolát.

Amivel most küzdünk, az a figyelemzavar, és borzasztóan nehéz vele haladni, vagy egyik tevékenységből a másikra váltani. Erre a megoldást viszont, úgy tűnik, elhozta számunkra a MyhappyDays mágnestábla.img_20220201_170438.jpg

Igen, van az a pont, amikor egy anyuka mindent is kipróbál. De nem bántam meg, mert működik, és olyan eredményt hozott, amire én magam sem számítottam.

Pénteken érkezett meg a táblánk a mágnes csomaggal. Közösen kiraktuk a még aznap délutánt és a szombati napot, hogy mit szeretnénk csináni. Nála mindig hiszti van, ha a délutáni mesenézés véget ér, most magától kapcsolta ki háromórakor a mesét, mert még mennyi minden van, amit ma csinálni akarunk, és nehogy ne legyen rá idő. Ez volt az első döbbenetem. Hiszti nélkül váltott.

Szombat reggel az újabb döbbenet következett, szaladt reggel a táblához, megnézte hol tart most, és mi következik. Ezután magától felöltözött és elment fogat mosni. A fogmosás egy újabb vitás helyzet vele, mert szereti elmismásolni. Most ment magától.

Ha én ezt tudom, hogy egy ilyen segédeszköz ennyit hozzátesz egy napunkhoz, segít a napirend betartásában és lecsökkenti a napi viták és egymásnak feszülések számát, már évek óta lenne ilyen táblánk.

Erről a tábláról, használatáról és hatásáról a következő posztban írok részletesen.

 

Borítókép: Allan Mas fotója a Pexels oldaláról

Szólj hozzá

kreatív óvoda fejlesztő gyerekkel óvó néni gyerekekkel fejlődik gyerek idő Eszti-téka