2021. jún 25.

Bakancslistára az Őrséggel!

írta: syeszter

dsc_0241.JPGA koronavírus után szinte kiéhezve nézegetjük a lehetőségeket, hova utazzunk a gyerekekkel a nyáron, ami kikapcsolódás felnőttnek és gyereknek egyaránt. Számomra a válasz egyértelmű volt: Irány az ŐRSÉG!

Miért? Mert itt tényleg mindenki megtalálja a neki tetsző programot. A természet szinte érintetlen varázsa vonzza a természetjárókat, az erdők ölelésében megbújó tavak a fürdőzőket, de a népművészet és a történelem iránt érdeklődők sem csalódnak.

Őrségi barangolásunk 1. nap

Szállásunk Őrimagyarósdon az Őrségi Csillagfény Szállón volt, innen indultunk utunkra. A Vadása-tóhoz a Malomgát tanösvényen át jutottunk, ez a tanösvény mindössze 4 km hosszú és Őrimagyarósdon a Várdombtól indul.

A várdomb: „Az egykori erőd a török hódoltság idejében keletkezett 1590 körül. A kúriát kettős védőárokkal látták el. 1664. évi török hadjárat során a kis erőd kiégett és rombadőlt. A helyét jól körülhatárolhatóan mutatja a ma is látható kettős védőárok.” Forrás vadása.hu

Itt újabb ösvényre bukkantunk, ami Rókalyuk turistaösvény névre hallgatEz a Vadása-tó körül fut az erdőben, kellemes árnyékot adva a tó körül. Volt az a pont, amikor örültem, hogy a gyerekeink ragaszkodtak a futóbiciklijükhöz, így könnyebb volt velük a túra, és csak rövid szakaszon kellett nekünk, felnőtteknek cipelni a bicikliket.rokalyuk_tanosveny.JPGA Vadása-tó lankás oldalán kiépített strand várt ránk. A gyerekeink nagy örömére játszótér is található a strand területén. A fürdőzéstől felfrissültünk, és a tóparton meg is vacsoráztunk.

Őrségi barangolásunk 2. nap

Erre a napra a célunk az volt, hogy felfedezzük a LÁPOK VILÁGÁT. A Vadása tótól nem messze, egészen pontosan a szomszéd faluban Szőce településen találtuk a LÁPOK HÁZÁT. Rendezett udvar látványa tárult elénk, játszótérrel és rendkívül izgalmas kültéri játékokkal. Amíg a fiúk az udvaron kipróbálták a kirakókat és hintákat, mi a terasz arnyékában megkávéztunk. A jégkérm evéshez természetesen már a gyerekek is csatlakoztak.

A házban sem okozott csalódást a kiállítás. A terem tele volt izgalmas, interaktív elemekkel, amiket természetesen ki is lehetett próbálni.

További pozitívuma a látogató központnak, hogy van kultúrált mellékhelyiség a túristáknak.

A háztól az erdőn át kb. 100 méterre rátaláltunk a pallósoros tanösvényre, ami a láprét felett vezet végig. Itt elért bennünket az eső, de be tudtunk menekülni előle a a tanösvény elejénél lévő kis fa kunyhóba, ahol megvártuk míg újra kisütött a nap, és elindulhattunk a pallókon felfedezni a lápot.img_20210529_155115.jpg

img_20210617_210013_650.jpgA pallósor végigvezetett bennünket a láp felett. Séta közben meg-meg csillant a víz a talpunk alatt a dús növényzet alján. A palló ösvény végül az erőbe torkollott, ahol a patakok felett vezetett tovább az utunk. img_20210617_210013_612.jpgVégül az erdőben egy meredek domboldalon ért véget a túraút. Amin keresztül visszaérkeztünk a Házhoz, ahol az autóval leparkoltunk. Gyerekeknek felnőtteknek egyaránt nagy élmény volt.

A LÁPOK HÁZÁBAN dolgozó hölgytől megtudtuk, hogy rendszeresen indulnak vezetett túrák is innen, amiken az apró pataklakókkal is megismerkedhetnek a túristák. A túrákra ITT várják az érdeklődők jelentkezését.

Őrségi barangolásunk 3. nap

Őriszentpéter:

Az előző nap begyűjtött turisztikai információs füzeteknek köszönhetően tájékozódtunk a látnivalókról, így ezt a napot Őriszentpéter megismerésének szenteltük. img_20210529_110153.jpgElindultunk felkutatni a múltat. Első állomásunk az Árpád kori templom volt. Utunk során ez volt az a templom, ami kívülről sokkal inkább lenyűgözött mint belülről. Kívül az ajtó és ablak kereteinek kőfaragványai a mai napig jól kivehetőek.

Belül azonban nem sok minden emlékeztetett a korára, leginkább egy kis kápolna érzetét kelti. Fehérre meszelt falain egy-egy freskótöredék látszik, amelyek bibliai idézet töredékek. A templom mellett kis ösvény vezetett tovább bennünket a középkori téglaégetőhöz. Hát ez semmi extra, de legalább ezt is meg néztük.img_20210529_105712.jpg

A kávézást a NATURA 2000 LÁTOGATÓ- ÉS FOGADÓKÖZPONT-ba időzítettem, amíg a gyerekek körbenéztek a shopban, mi megkávéztunk. img_20210529_105932.jpg

Itt gyorsan be is szereztünk némi suvenírt, én, ahogy minden utunk alkalmával, most is begyűjtöttem egy hűtőmágnest, de a kolbásznak és a tökmagolajnak sem tudtunk ellenálllni. A túrázni szeretők figyelmébe ajánlom, hogy innen, Őriszentpéterről többféle túraútvonal is indul, valamint vezett túrákra is lehet jelentkezni szintén itt, a Látogatóközpontban. Sőt, még E-BIKE-os vezetett túrák is indulnak. Mi ezt most egyelőre ki kellett, hogy hagyjuk, mert még kicsik hozzá a fiaink. De ez egy jó ok arra, hogy pár év múlva visszalátogassunk ide.

A látogatóközpontban a Lápok házához hasonló interaktív kiállítás várt bennünket. A gyerekek kedvence a kitömött kisbölény és a "hangokat kiadó fal" volt. Ezt úgy képzeljétek el, hogy egy lézeres szerkezet segítségével, ha fényt ráírányítjuk a megfelelő pontra megszólalaltathatóak az állatok. 20190730_150028.jpg

A szalafői Őrségi Népi Műemlékegyüttes, ismertebb nevén a Skanzen szintén kellemes meglepetést nyújtott. Az országban már csak itt található emeletes kástu és az anno meghatározó háztípus, a kerített ház.

dsc_0927.JPGA szépen berendezett házak mellett itt is megjellennek az interaktív elemek. A kedvencünk az éjszaka világát és az éj leple alatt osonó állatokat bemutató ház volt. dsc_0940.JPGA skanzen mellett egy elkerített kis karámban kecskék élik mindennapjaikat, és a rendkívül színvonalas Pityerke játszótér színesíti a területet, amit a gyerekeim azóta is csak "kecskés játszótérként" emlegetnek.

A skanzennel szemben álló épületben pedig megtaláltuk a Mesélő múlt, avagy hagyományőrző játszóházat. A babakonyha egy régi paraszti udvar konyháját idézi, amiben minden megtalálható, ami annak idején a konyhákban fellelhető volt, csak épp minden gyerekméretben. Lenyűgöző alapossággal idézi meg a múltat. De emellett a játszóházon belül helyet kapott egy mászófal is és megszámlálhatatlan egyéb játék, amik színesítik a kis terem szórakoztató palettáját. Aminek hála a gyerekeinket hosszú időre magával ragadta ennek a mesebirodalomnak a varázsa, így nekünk is volt időnk szusszanni egyet, mielőtt továbbindultunk.

Újabb pozitívum, hogy a mellékhelyiséghez pelenkázó is tartozik.

A parkolótól induló úton elhelyezett behajtani tilos tábla KIVÉVE HODOS felirata egy pillanatra elbizonytalanított bennünket, de az útbaigazító hölgy erősködött, hogy az oly sokat emlegetett Európai bölények és az Eurázsiai Vadlovak kilátójához, bizony arra vezet az út. És tényleg! 10 perc séta után megtaláltuk a kilátót, ami az elmúlt évben épült. Csodálatos élmény volt látni ezeket az állatokat.dsc_0196.JPG

Hazafelé útba ejtettük a Feketególya játszóteret, amit pár hete vehettek birtokba a gyerekek. Az erdei iskola mellett található, főként az iskolás korosztály a célközönség, de az 5 évesem már nagyon ügyesen egyensúlyozott a mászós, ügyességi elemeken. 1624345588441.jpg

Őrségi barangolásunk 4. nap

Ezt a napot, az úgynevezett belső Őrség feltérképezésére szántuk. Magyarszombatfán meglátogattuk a Fazekasházat.

Ma is több család őrzi a közel 700 éves hagyományt és űzi a fazakas mesterséget, aminek köszönhetően csodás főző és sütőedények bögrék, korsók kerülnek ki kezeik közül. Magyarszombatfán, Gödörházán, Szentgyörgyvölgyön, Veleméren találhatók.

Onnan utunk Velemérre vezetett, a fény templomába. A szívem csücske lett ez a középkori kis templom. Míg kívülről egy egészen egyszerű, szinte jellegtelen kis épület, addig a belső falai igazi kincseket őriznek. Aquilla János középkori freskói ma is tündökölnek falain. Hallgatva Ica nénit a templom történetről, egészen lenyűgött mindaz, amit ez a kis templom magában rejt. Ugyanis a templomba beáramló fénnyel a művész tudatosan dolgozott, külön figyelmet fordítva arra, hogy a téli és nyári napforduló fénye egy-egy jelentőségteljes képet világítson meg a templom belső falán. dsc_1008.JPG

Azt hihetné az ember, hogy ezek után templom az Őrségben már nem tud újat mutatni neki, de amikor beléptünk Szentgyörgyvölgyön az autentikus, fakazettás mennyezetű református templomba, hasonló ámulat kerített hatalmába. Stílusában teljesen más, de mégis ugyanannyira lenyűgöző látványt nyújt ennek a templomnak is a kék szín árnyalataiban pompázó belső világa. E templom hangulta egészen Erdélyig repített. dsc_0595.JPG

Ha már a templomok felkutatása színesítette napunkat, nem akartuk kihagyni a Magyarföldön álló fatemlomot sem.

Egy hatalmas zöld mező közepén áll, mintha Noé bárkája feneklett volna meg itt, az Őrség peremén. A temlom különlegessége, hogy alig több mint tíz éves, és az építésének ötlete és kivitelezése Rátóti Zoltán színművésztől származik. A templom szó szerint adományokból épült az utolsó szegig. Nagy bánatomra leginkább tétlenül tölti ez a csodás épület mindennapjait, mivel itt nincsen gyülekezet.

Őrségi barangolásunk 5. nap

Sajnos reggelre esőre ébredtünk, ami igencsak úgy tűnt, nem fog hamar elállni, így ezt a napot újraterveztük. A Natúra 2000 Látogatóközpontból magunkal hozott turisztikai információs prospektusokat átlapozva új ötleteket találtunk. Irány Kőszeg! Ami igaz, nem az Őrség, de nincs messze, és nem bántuk meg a kiruccanást.

A szintén az Őrségi Nemzeti Park gondozásában levő Bechtold István Természetvédelmi Látogató Központot céloztuk meg. És bár borongós volt az idő, de legalább az eső intenzitása alább hagyott, mire megérkeztünk. A madarak életét bemutató központ hasonló felépítésű, mint a másik két látogató központ. A bejáratnál kapott füzet segít a kiállítás felfedezésében. A földszinten berendezett "vitrinek"  a madarak élővilágát mutatják be, míg fenn az emeleten további interaktív játékok, madárcsicsergés várja az érkezőket. img_20210524_153141.jpg

A látogatóközponttól alig pár lépésre található a Chernel-kert, ami igazából egy arborétum. Eső ide vagy oda, mámortó virág illat szállt az egész kertben. Körülbelül a kert közepe táján található a Gólyaudvar, ahol sérült gólyákat és egyéb madarakat ápolnak. img_20210524_161400.jpg

Délutánra oszlani kezdtek a felhők így barangoltunk egy keveset az óvárosban, és megnéztük a főtéren magasodó Jézus Szíve templomot. img_20200905_174215.jpg

Őrségi barangolásunk 6. nap

Mivel már szinte minden nap ementünk Pankaszon a híres szoknyás harangláb mellett, amely már 1775 óta áll a település legmagasabb dombján, úgy éreztem, nem mehetünk haza anélkül, hogy meg ne nézzük közelebről is. dsc_0216.JPG

Ezután a kétvölgyi kilátó bevételével folytattuk a napot. Ha még egyszer az életben rászánom magam, hogy megmásszam, igérem megszámolom hány lépcsőfok vezet felfelé. De a látvány miatt megérte az erőfeszítés.

A hét levezetésére és kipihenésére a Hársas-tó partját választottuk. Ez a tó egy újabb lenyűgöző meglepetése volt utunknak. A fenyőerő ölelésében elterülő kristálytiszta vízű tó páratlan látványt nyújtott. A fiúk rögtön belevetették magukat a homokozóba így volt lehetőségünk megpihenni a tó partján. Véleményem szerint a vize hideg volt ahhoz, hogy fürödjünk benne, de egészen sokan voltak más véleményen, mert tele volt a víz strandolókkal. Mi inkább egy padon az árnyékban ejtőztünk, ahonnan ráláttunk a fiúkra is és magunkba szívtuk a friss levegőt és a látványt, ami bátran állítom, nem mindennapi.

Élményekben gazdag hetet töltöttünk az Őrségben, ahová mindig öröm lesz visszatérni.

Tetszett? Másnak is haszns lehet? Ne felejtsd el megosztani.

A hirdetés az Interreg V-A Ausztria-Magyarország Program - ATHU003 - PaNaNet+ projekt keretében valósult meg.projectlogo_interreg_at-hu_pananet_rgb_1.jpg

Több fotót megnéznél az Őrségről? Kattints az Instragram oldalamra

A képek kivétel nélkül saját fotók. Felhasználásuk nem engedélyezett!

Szólj hozzá

utazás gyerekekkel Őrség Kirándulás Őrségi Nemzeti Park gyerek idő Eszti-téka utazikacsalád