2022. már 03.

Így segíthetünk figyelemzavarral küzdő gyermekünk életén

írta: syeszter
Így segíthetünk figyelemzavarral küzdő gyermekünk életén

kids-2835430_640.jpgMinden szülő megijed, amikor elhangzik egy szakember szájából, hogy a gyermekének figyelemzavara van. Hiszen jól tudjuk, hogy a figyelem a hatékony tanulási folyamat alapfeltétele. Az első sokk hatására megjelenik lelki szemeink előtt az a rémkép, hogy gyermekünk majd lemarad az iskolai teljesítményében, nehezen fog tudni tanulni, így felnőttként is korlátozott lehetőségei lesznek a munka világában. De még mielőtt ennyire előre szaladnánk, jó ha tudjuk, a FIGYELEM terjedelme, tartóssága, megoszlása és átvitele FEJLESZTHETŐ.

De foglalkozni kell vele, mert ha a fejlesztés elmarad, az később komoly nehézségeket okozhat, melyek megnyilvánulhatnak pszichológiai, érzelmi, tanulmányi, illetve szociális területeken egyaránt.

 Eszközök a fejlesztéshez

  1. Mozgásterápia

Amikor a fiamról kiderült, hogy fennáll nála a figyelemzavar, az első, amit javasoltak számunkra, az a TSMT, azaz a tervezett szenzomotoros tréning volt. Havi rendszerességgel járunk fejlesztő pedagógushoz, akitől egy kötött feladatsort kapunk. A helyszínen lehetőség van ezeknek a feladatoknak a begyakorlására, majd egy hónapon keresztül, ahogy időnk engedi, otthon heti 3-4 alkalommal ismételjük a feladatsort. A kapott feladatsor a gyermek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedik. Ezzel a tornával a nagy- és finommozgások fejlesztése történik, valamint, ahogy a szakember fogalmaz: “érleli és strukturálja az idegrendszert, a mozgásos feladatok segítik az érzékelés, észlelés fejlődését, a testvázlat, a térbeli tájékozódás, a laterialitás, a dominancia beérését. A feladatsorok javítják a gyermek koncentrációs képességeit, megalapozzák, segítik a figyelem jobb irányíthatóságát, a ritmusérzék és a motoros kreativitás fejlődését”.pexels-cottonbro-3662630_1.jpg

  1. Játszunk

Amiket mi mostanában sokat játszunk itthon

  1. Memória- és koncentrációs játékok:
  • A memória játékkal gyermekeim vizuális memóriája fejlődik,
  • a „Gondoltam egy állatra” nevű játék is nagy kedvenc most nálunk. Ezt a nagyfiam hozta haza az óvodából. A játék menete egyszerű: A “gondoltam egy állatra bevezetés után az általunk kigondolt állat három jellemző tulajdonságát mondjuk el, ami alapján a másiknak ki kell találnia, hogy mire gondolt a másik. Ez a játék a gyerekek logikus gondolkodástát, és koncentrációt fejleszti. 
  • Szintén nagy kedvenc, a „Hozd ide, amit mondok”. „Menj be a szobádba, és hozz egy kék duplót.”, a következő körben „Menj be a szobádba és hozz egy zöld duplót és egy sárga kisautót.” - és így tovább. Általában a negyedik tárgynál szokott lenni az elakadás. Ezzel a játékkal is az emlékezet, a figyelem és a koncentráció fejleszthető.
  • Szabályjátékok - társasjátékok: Ebben fejlődik a monotonitástűrő képesség, a sorrendiségre való figyelem, szabályok tartása, a kitartás, valamint a frusztrációtűrés, és -kezelés, ha nem ő nyer.
  • Az elme és a test összhangja: erre jó példa a csendkirály, vagy a szobros játék vagy a Meddig tudsz mozdulatlan maradni? Ez sem egy túl bonyolult játék - és anya is tud szusszanni közben egyet. Megkérjük a gyereket, hogy üljön egy széken mozdulatlanul, amíg bír, míg mi mérjük az időt, hogy meddig képes így maradni. Kitűzhetünk egy időkeretet is, hogy legyen egy végcél. Ha ezt pár héten át gyakoroljuk, szembetűnő lesz a javulás. Ezzel a gyakorlattal az agy és a test idegi összeköttetését erősíthetjük, amivel az önkontrollját tudjuk fejleszteni. 

 

  1. Napi és heti rend mágnestábla

Ehhez a táblához nem feltétlenül kell figyelemzavarosnak lennünk. Ember legyen a talpán, aki szülőként a saját feladatai mellett számon tudja tartani, hogy melyik nap melyik gyereknek milyen külön programja van. És ahogy haladnak előre az évek, ezek a programok gyermekeink életében egyre bővülnek, színesednek... My Happy Days tábla hosszú évekig kiszolgálja a családokat és segítséget nyújt, hogy nyomon lehessen követni, kinek mikor és milyen egyéb elfoglaltsága van. Mivel a dizájn is szemet gyönyörködtető, így a lakás központi helyén is helyet kaphat, hogy mindenki számára látható legyen.img_20220201_170438.jpg

De maradjunk a figyelemzavarnál. Gyermekemnél tapasztalom, hogy máshogyan dolgozza fel a kapott információkat, ha hallja, és máshogy, ha látja is. Így ez a tábla lett segítségünkre ahhoz, hogy a napi és hetirend követhető legyen a számára. A tábla használata óta a hét napjainak sorrendisége is rögzült. A táblához tartoznak mágnesek, amik a leghétköznapibb rutin feladatokat is tartalmazzák, mint az alvás, fogmosás, öltözés, lehetőséget adva arra, hogy a teljesen hétköznapi tevékenységeket is sorrendbe tegyük. Így látványos elemekkel szemléltethetem számukra az adott nap tevékenységeit, látják, aznap mi minden vár rájuk és mi után mi következik. Ezzel kiszámíthatóságot, biztonságot kapnak a hétköznapokhoz. És nem arról szól az egész nap, hogy vitázunk, hogy: “de reggel már elmondtam, hogy ma ez és ez lesz...” “Ki emlékszik már arra?” - mondhatják. Így viszont, amikor reggel átbeszéljük a napot, és felkerülnek a mágnesek, rögzülnek számukra az aznapi feladatok, tevékenységek egymásutánisága. Mivel az ábrák a mágneseken könnyen felismerhetőek, így ha szükségük van rá, csak odaszaladnak a tábla elé és megnézik, aznap mi a következő napirendi pont. Ezzel elérjük, hogy minden, amit aznapra terveztünk bele is férjen a napba. 

  1. Mágneslapos óra

 A táblához hasonló mágneseket tartalmaz. Itt a napirendben nem csak az egymásutániságot, hanem az időhöz való kapcsolást is segítjük. Így nem csak azt követhetjük nyomon, hogy mi a tevékenység, hanem, ha például kötött időpontban van a fejlesztő foglalkozás, azt az órán jól láthatóan nyomon követhetjük.img_20220201_170332.jpg

  1. Feladatlapok, okosítófüzetek

Az óvodák és óvónők között is megoszlanak a vélemények ezzel kapcsolatban, hogy jók-e, kellenek-e feladatlapok az óvodásoknak. Én azon a véleményen vagyok szülőként, hogy az én gyerekemnek kellenek, mert jók, és látom a fejlődést. Már a három évesem is szívesen leül mellénk és lelkesen végzi a „Kösd össze!”, „Számold meg!”, „Keresd meg a különbségeket!” feladatokat tartalmazó lapokat. A nagyobbiknál pedig, akinél a figyelemzavar diagnózisa fennáll, azt veszem észre, hogy míg egy évvel ezelőtt nehéz volt leültetni bármi mellé, most szívesen előveszi, és lelkesen végzi ezeket a feladatokat, amikben egyre ügyesebb. Beszereztem füzeteket, könyveket és igyekszem a netről számára egyre több anyagot összeszedni, hogy minél változatosabbak legyenek a feladatok. Közben mérem az időt, hogy mennyi ideig képes az asztalnál ülve, koncentráltan “dolgozni”. A cél nyilván a 45 perc, hogy amire iskolába megy ezt az időt gond nélkül képes legyen majd teljesíteni.

A tábláról és óráról bővebben itt olvashatsz! 

Szívesen olvasol hasonló tartalmaka?

Eltérő fejlődésű a gyerekem, a sokk és ami utána következik...

Ha hasznosnak találtad ezt a cikket, akkor köszönöm, hogyha megosztod másokkal is, akik számára segítséget nyújthat a benne szereplő tartalom. 

Legyél Te is az Eszti-téka közösség tagja! Lájkold a Facebook oldalam, és lépj be a közösségbe!

Kíváncsi vagy ki van a blog mögött, kövess az Eszti-téka Instagram oldalán!

De már a Pinteresten is megtalálsz :) 

Szólj hozzá

gyerek tanulás fejlesztő gyerekekkel fejlődik gyerek idő Eszti-téka