2017. már 15.

Ételallergiával vendégségben

írta: syeszter
Ételallergiával vendégségben

Noel első születésnapját természetesen családi körben is megünnepeltük. Csak sajnos velünk elfelejtettek egyeztetni az első szülinapi tortával kapcsolatban. Cukrászdából rendeltek neki egy gyönyörű piskóta alapú csoki tortát. Az étteremben, ahol összejött a család ünnepelni, egy pincér szolgálta fel a kis tortácskát és még megakadályoznom sem sikerült, hogy ne egyenesen a gyerek elé tegye le az asztalon. Így kétség nem fért hozzá, és Noel pontosan értette, hogy ezt ő kapta, ez az övé, és szerette is volna megkóstolni. Kérdőn nézett szét! Látszott, hogy nem érti. Ez az ő tortája, és mégsem kap belőle, közben pedig szépen lassan elfogy, mert mindenki más viszont élvezettel eszi!cake-486874_640.jpg

A minap rádöbbentem, hogy nekünk a férjemmel, már természetessé vált ez a természetellenes állapot. Már nem okoz nehézséget, mert kialakult a rutin. Főzésnél nem használok tojást, lassan átszerkesztettem az összes receptet, amit használtam, és amiben elengedhetetlen, hogy legyen benne tojás, az lekerült az étlapunkról. Az elején azt sem tudtam, mit főzzek. Ma már ez nem okoz problémát. Azonban ha vendégségbe megyünk, szembesülünk a problémával. Mert ami nekünk természetes, az másnak sok esetben értelmezhetetlen.pexels-photo.jpgEleinte sok volt a tévesztés a diétánkban: Heti pár nap egy konyháról rendeljük az ebédet, hogy egy kicsit könnyebb legyen, és ne menjen el annyi idő a főzéssel. De rá kellett jönnöm, hogy ezzel a diéta betartásában jócskán megadtam a helyet a hibalehetőségeknek! Minden alkalommal rákérdezünk ugyan, hogy tojást tartalmaz-e az aznapi menü, de a konyha csak azt értelmezte tojást tartalmazó ételnek, amihez ők hozzáadnak a főzés során tojást. Én meg nem értem, mi üti ki a gyereket! Ugyanis rosszul tettem fel a kérdést! Ők honnan tudták volna, hogy a levesgyöngy, a tarhonya is tojást tartalmaz, és nekünk azt sem szabad. Amióta erre rájöttem, és azoknak az összetevőjére is rákérdezek, amiből főznek, igencsak leredukálódott azoknak a napoknak a száma, amikor tudunk ételt rendelni, viszont a hibalehetőségeink csökkentek.

Hogy miért fogalmazok többes számban? Nem az anyákra jellemző „én és a gyerek mi vagyunk” gondolkodási módosulás miatt! Hanem Noel még mindig szopizik, így nekem ugyanazt a diétát kell tartanom, mint neki. Fontos tudni, hogy az allergének anyatejen keresztül is átjutnak a gyermek szervezetébe, és bizony tünetet okoznak!party-1206687_640.jpg

Mi a helyzet a vendégségekkel?

Ha vendégségbe megyünk, minden alkalommal előre jelzem, hogy Noel tojásallergiás, és hiába egy éves, vannak élelmiszerek, amiket még nem vezettem be, mert szintén magas az allergiás reakció lehetősége. Mivel most zajlik a kivizsgálásának a folyamata, egyelőre nem akarok másokkal kísérletezni, mert akkor aztán tényleg nem fogjuk tudni, hogy mi okozza az esetleges tüneteket! Ezzel viszont rendesen feladom a leckét a vendéglátóinknak! Így az esetek nagy részében Noelnek én viszem az aznapi kaját, legalább tudom mit evett. Így elég csak arra figyelni a minket vendégül látó háziasszonynak, hogy én milyen diétát kell, hogy tartsak a gasztroenterológus javaslata alapján.
Minden esetben koncentrációt és odafigyelést igényel mindenki részéről, ha egy ételallergiás gyermeket vagy felnőttet látunk vendégül. Hadd adjak pár tippet ehhez, hogy megkönnyítsem azoknak a dolgát, akik vállalkoznak arra, hogy vendégül látnak egy ételallergiás, vagy táplálékintoleranciás gyermeket, vagy felnőttet.food-plate-restaurant-eating.jpg

Tehát mire kell figyelnünk?

  1. Ha vendéget hívsz, kérdezz rá, hogy van-e valamilyen érzékenysége! Nem mindenki mondja, jelzi, és már én is jártam úgy, hogy vendégül láttunk valakit ebédre, és ebéd közben derült ki, hogy laktózintoleranciája van! Az ebéd pedig jócskán tartalmazott tejszármazékokat, és tejet is. Nem akart megbántani és megette. Sajnos rosszul döntött!
  2. Nem sértődik meg senki, ha rákérdezel, hogy milyen ételeket szoktak enni otthon, vagy esetleg receptet kérsz! A nővérem egyik kislánya tej-tojásmentes diétát kellett, hogy tartson. Amikor jöttek hozzánk vendégségbe, mindenképpen szerettem volna valami édességgel várni a lányokat. Találtam egy remek receptet, és megpróbáltam minden összetevőjét kicserélni a megfelelőre. Hasonlóan jártam, mint a konyhások velünk. A háztartási keksz zacskóját nem jutott eszembe megnézni, hogy tartalmaz-e tojást? De a tesóm már gyakorlottabb volt, rákérdezett, akkor néztem meg, hogy sajnos arra nem gondoltam előre, így dőlt az elképzelésem. Végül feladtam, és kértem tőle egy receptet, ami nekik bevált.
  3. Kérdezzük meg, főleg, ha gyermek az érintett ételallergiás, hogy okoz-e kellemetlenséget, ha esetleg van olyan étel is felszolgálva, amiből ő nem ehet? Ne rontsuk el a vendégséget azzal, hogy a gyermek sírva fakad, hogy de ő is kér abból is, amiből mindenki más is eszik! Hidd el, ez mindenki számára egy nagyon kellemetlen szituáció!
  4. Az az étel, amiről majd leveszed, vagy kiveszed azt a részt, ami az allergént tartalmazza, nem mentes az allergén összetevőtől! Tudom, hogy ezt nehéz megérteni, de kérlek, fogadd el! Semmi értelme belemenni egy hasonló vitába: „De edd meg nyugodtan!”, „Értsd meg, hogy nem lehet!”

Az ételallergiával kapcsolatos további cikkeimért ide KATT !

Lájkold a Facebook oldalam!

 

Szólj hozzá

kommunikáció gyerek szoptatás allergia torta 1 éves vendégség gyerekkel tojásmentes táplálék intolerancia Eszti-téka ételallargia